Strona 1 z 3

naprawa przednich lag

: 24 kwie 2011, 20:14
autor: bartxt
Witam

Po wczorajszej przejażdżce zauważyłem spory wyciek oleju w prawej ladze. Przy jeździe też czułem że jest coś nie tak, bo gdy na gruncie brałem łuk z dociążeniem w prawo z sporym przechyłem To czułem wyraźne dobicie na kierze .
Tak więc sprawa jest prosta :oops: puscił amor :twisted:
Może któryś z kolegów przerabiał już ten temat i podpowie jak to zrobić i (+- ) jakiś kosztorys i na ilę trzeba się przygotować :?: :?: :?:

pozdro

Re: naprawa przednich lag

: 24 kwie 2011, 20:18
autor: terenowiecc
Imo uszczelniacze do wymiany i olej. Koszt max 50zł ;)

Żeby wymienić uszczelniacze musisz rozebrać zawias. Aby tego dokonać należy odkręcić śrubę na imbus na dole lagi. Następnie będzie potrzebny klucz w kształcie litery "T" żeby rozebrać lagę na 2 części. Później tylko zdejmujesz pierścień zabezpieczający i wymieniasz uszczelniacz. Składasz zawias, zalewasz olej i latasz ;)

Do poczytania:
viewtopic.php?f=17&t=841
viewtopic.php?f=17&t=85

Re: naprawa przednich lag

: 24 kwie 2011, 20:29
autor: bartxt
dzięki za szybkie info
powiec jeszcze jaki olej żeby nie stracił na twardosci :!: :!: :!: bo do tej pory było ponad standart

Re: naprawa przednich lag

: 24 kwie 2011, 20:43
autor: terenowiecc
Serwisówka podaje 10W i tego bym się trzymał. Nie wiem w jakim jest stanie zawias w Twoim moto, u mnie po zakupie była tragedia. W zimie przy okazji małego remontu wymieniłem uszczelniacze, olej (zalałem 10W wg. zaleceń producenta), wstawiłem tulejki dystansowe o dł. jak dobrze pamiętam 15mm (gdzieś w temacie o moim moto jest to opisane) i po tych zabiegach zawias pracuje super...ale od amora w Maziego 1VJ i tak go dzieli przepaść :lol:

Do poczytania o tulejkach:
viewtopic.php?f=17&t=880

Co do oleju to możesz poeksperymentować z nieco gęstszym, ale bez przesady. Jak zalejesz powiedzmy 20W to z zawiasu może zrobić się beton...

Kolejna sprawa to powietrze. W starszych XT przednie zawieszenie jest pompowane, więc z ciśnieniem można też poeksperymentować, ale w 3TB tego nie ma więc to Ciebie nie dotyczy niestety.

Re: naprawa przednich lag

: 09 sty 2012, 21:32
autor: mazi
Ponieważ mój Braciszek do końca nie pamięta jak rozbierał przedni zawias w swoim tłuczku może ktoś podpowie.

Mam odkręconą dolną śrubę w goleniu, próbuję odkręcić nakrętkę wkręconą w dół lagi i ni chuchu, kręci się dookoła jak szalona... jak to zblokować? :lol:

Aha - zawias przedni z 3AJ.

Re: naprawa przednich lag

: 10 sty 2012, 09:15
autor: -gumis-
Powiem Wam ,że nigdy jeszcze nie stosowałem jakiś długich kluczy, przedłużek itp. Sporo zawiasów już robiłem i to standard i USD i zawsze używam klucza pneumatycznego, nie było jeszcze żadnych problemów z rozebraniem i poskładaniem lagi.

Re: naprawa przednich lag

: 10 sty 2012, 09:27
autor: Kula
Mazi jak nie masz pneumatyka to potrzebujesz długiego klucza bodajże 18' którego wkłada się do lagi w celu złapania śruby z drugiej strony żeby się nie kręciła. jeżeli coś pokręciłem niech ktoś mnie poprawi ;)

Re: naprawa przednich lag

: 10 sty 2012, 11:43
autor: Gacek
bartxt pisze:Witam

Po wczorajszej przejażdżce zauważyłem spory wyciek oleju w prawej ladze. Przy jeździe też czułem że jest coś nie tak, bo gdy na gruncie brałem łuk z dociążeniem w prawo z sporym przechyłem To czułem wyraźne dobicie na kierze .
Tak więc sprawa jest prosta :oops: puscił amor :twisted:
Może któryś z kolegów przerabiał już ten temat i podpowie jak to zrobić i (+- ) jakiś kosztorys i na ilę trzeba się przygotować :?: :?: :?:

pozdro
Witaj
koszty to generalnie do ustalenia po weryfikacji poszczególnych podzespołów .
Jak coś bym mógł doradzić to przed całkowitym rozkręceniem jednak po spuszczeniu oleju i demontażu sprężyny sprawdź czy dolna laga nie ma luzów promieniowych dolna laga rura w rożnych położeniach.
Oraz czy przesuwa się bez nadmiernych oporów tarć w kierunkach pracy .
Powinna pod ciężarem dolnej lagi płynie opadać i podobnie wsuwać pod ciężarem górnej rury.
Po demontażu i wyczyszczeniu optycznie musisz ocenić stan tulejek na prowadnicach oraz stan wew powierzchni dolnej lagi .
Następnie rury czy nie ma zarysowań z reguły wzdłużnych . Niewielkie ryski możesz spróbować potraktować papierem ściernym o granulacji > 1000. W przypadku gdy nie będziesz w stanie osunąć takich rysek musisz się liczyć ze wymiana uszczelniaczy nie przyniesie żądnego skutku .
Przed montażem smaruję pierścienie prowadzące olejem który używam do amortyzatorów - natomiast miedzy uszczelniacze stosuję środek smarujący na bazie silikonu (w moim przypadku to olej silikonowy Canon używany do smarowania elementów gumowo - metalowych w kserokopiarkach ) .
Po złożeniu i zalaniu odp gęstości olejem oraz ilością możesz przy poziomu zmienić parametr wpływający na silę dobicia min wolna przestrzeń z serwisówki to 150 mm ( u mnie zalanie zalecanej ilości robiło 180 mm ) wiec w przy indywidualnych preferencjach istnieje opcja dolania do tej wysokości oliwy) przez zmianę poziomu na plus uzyskujemy twardszą charakterystykę dobicia . Natomiast prędkość z jaką pracuje amortyzator w przypadku 3tb można regulować gęstością użytego oleju .

Re: naprawa przednich lag

: 10 sty 2012, 13:11
autor: qpa
mazi pisze:Ponieważ mój Braciszek do końca nie pamięta jak rozbierał przedni zawias w swoim tłuczku może ktoś podpowie.

Mam odkręconą dolną śrubę w goleniu, próbuję odkręcić nakrętkę wkręconą w dół lagi i ni chuchu, kręci się dookoła jak szalona... jak to zblokować? :lol:

Aha - zawias przedni z 3AJ.

jak nie masz pneumata to niech ktoś Ci zmiażdży lagę, ja wkładałem pręt w otwór ośki i opierałem sie całym ciężarem ciała a kolega odkręcał śrubę ;] na szczęście mam juz klucz pneumatyczny ;]

Re: naprawa przednich lag

: 10 sty 2012, 15:40
autor: Gacek
qpa - rozbroiłeś mnie tą metodą (podpowiedzią) :lol: .
nawet posiadanie klucza pneumatycznego nie da gwarancji oddzielenia dampera od dolnej lagi ,ale potwierdzę ze to bardzo przydatna sprawa przy popuszczeniu śruby - nie należy zapominać ze jeszcze to potem trzeba przykrecić kluczem dynamometrycznym .
Dorobienie z odp rozmiaru śruby i nakrętki to moim zdaniem najłatwiejsza sprawa i ergonomiczna bo nie zajmuje potem dużo miejsca należy tylko posiadać odp długości przedłużkę .