Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
gruby33
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 05 lut 2013, 11:43
Motocykl: XT600E `03

Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: gruby33 »

Mam pewien problem z ustawieniem znaków na kole przy regulacji zaworów. Otóż naczytałem się o tym i powinny być znaki "I" "II" "T".

Niestety kręciłem wałem dziś z kilkanaście razy i to baaardzo powoli i u mnie są tylko 2 znaki, a nie 3. Jest "I" i nie wiadomo co to za znak. Proszę o jakąś pomoc bądź informację w tej sprawie. XT600E 2003r.

Patrząc od boku na śrubę wału kręcę wałem w odwrotną stronę do ruchów wskazówek zegara. I kolejno pokazuje mi się właśnie nie wiem co to za znak czy to II czy to T i potem jest znak I. 3 znaku nie ma. Dodam, że Kiedy jest znak ten pierwszy to "I" ukazuje się zaraz po nim. Dosłownie leciutko przekręcę wał i od razu jest "I".

Obrazek
gruby33
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 05 lut 2013, 11:43
Motocykl: XT600E `03

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: gruby33 »

Dobra no niby na forum w poradniku piszę, ż są trzy znaki na kole. W serwisówce są podane tylko dwa znaki i , że ustawia się właśnie na " I ".

Więc na tym regulowałem ale....

Więc tak.
Dekielki zdjęte, świeca wykręcona, znak na kole się zgadza, tłok w GMP więc przystępuje do sprawdzenia luzów. Przekroczyły granicę jedne i drugie o jakieś 0,02. (ssące 0,05-0,10, wydechowe 0,12-0,17 na zimnym silniku).

Więc ustawiłem pośrednie czyli 0,07 i 0,12. Dokręcone sprawdzone ponownie i jest ok. Zakręciłem wałem parę razy i okazuje się, że zarówno w ssących i wydechowych nie wchodzi nawet listek 0,02 :klnie: Zakręciłem wałem znów parę razy i to samo. Listek 0,02 nie wchodzi (po zakręceniu wałem ustawiony z tłokiem tak jak wyżej do regulacji).
Więc reguluję ponownie. Wszystko ok. Zakręcone parę razy wałem i....luz jak cholera, aż popychacze (czy jak to się tam zwie) mogę ręką góra-dół machać.

Więc znów regulacja. Jest ok. Ruchy wałem i... jak w pierwszym przypadku czyli za ciasno. Ponowna regulacja jest ok i po ruchach wałem jest znów luźno i tak mogę bawić się z tym dziadostwem i pół dnia.

Błagam o jakąś radę bo wykończyło mnie to dziś psychicznie :panika:
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2501
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: Pawlo »

Gruby33, a wiesz, że zawory ustawia się (najprościej pisząc) tylko na co drugim GMP?
Obrazek
gruby33
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 05 lut 2013, 11:43
Motocykl: XT600E `03

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: gruby33 »

No tego nie widziałem :D

Czyli ustawiam zawory. Obrót wałem do GMP nawet jak znak się zgadza to obrót do kolejnego GMP i dopiero wtedy ustawiamy?
Krzsiek
Po ośki w błocie
Posty: 528
Rejestracja: 16 kwie 2010, 09:46
Motocykl: TT600R 5CH
Lokalizacja: Warszawa

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: Krzsiek »

Cale to obracanie jest po to, żeby krzywka która naciska na popychacz znalazła się w martwym punkcie popychaczowym, czyli wtedy kiedy wałek kolo popychacza nie jest w części jajowej a okrągłej i nie naciska na nic.

Weź w dłoń klucz, kręć walem i zobacz przez dziurę w pokrywie kiedy to następuje.
Jak załapiesz o co w tym chodzi to będziesz świadomy jak to funkcjonuje i będziesz wiedział co ustawić i kiedy.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2501
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: Pawlo »

gruby33 pisze:Obrót wałem do GMP nawet jak znak się zgadza to obrót do kolejnego GMP i dopiero wtedy ustawiamy?
Dokładnie. Krzsiek już napisał dlaczego tak się dzieję. U mnie przy kontroli wygląda to tak, że ustawiam na znak, łapię popychacz, ruszam nim góra-dół i jak czuć luz to znaczy, że trafiłem w dobry GMP i biorę szczelinomierz, jak nie to kręcę dalej :lol:
Obrazek
MAĆKO
Lubiący błoto
Posty: 87
Rejestracja: 23 lut 2013, 12:55

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: MAĆKO »

Napisz czemu tak jest? bo ja tego nie rozumiem.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2501
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: Pawlo »

Ok, postaram się najprościej jak się da.
Pierwszy GMP - nie da rady ustawić zaworów, bo krzywki wałka kasują luz pomiędzy zaworem a popychaczem. Wynika to ze schematu pracy 4T, zawory muszą się otworzyć/zamknąć zaraz przy GMP.
Drugi GMP - na tym ustawiamy zawory, bo krzywki wałka nie mają styku z popychaczami, co automatycznie daje nam luz pomiędzy popychaczem a zaworem. Wałek rozrządu obraca się dwa razy wolniej niż wał korbowy, a w czasie jednego cyklu pracy tłok jest dwa razy w górze, dlatego tak to wychodzi, że co drugi obrót.
Ciężko to wytłumaczyć, przydałaby się jakaś animacja :)
Sam się kiedyś nad tym zastanawiałem, ale w czasie regulacji rozkminiłem o co z tym chodzi. Jak napisałem jakąś bzdurę, to proszę mnie poprawić :mrgreen:
Obrazek
MAĆKO
Lubiący błoto
Posty: 87
Rejestracja: 23 lut 2013, 12:55

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: MAĆKO »

Mi sie wydaje ze zasadą nie jest by obrócic wałem tak aby ustalic jakis konkretny GMP. Podstawową zasadą jest ustawienie krzywki wałka w odpowiedniej pozycji... i czy to zrobisz na sucho (wyciągnięta głowica) czy z resztą silnika to bez znaczenia.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2501
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Problem ze znakami na kole - Reg. Zaworów

Post autor: Pawlo »

O to właśnie chodzi, tylko w jaki sposób najprościej ustawić ten wałek przy regulacji jak nie po prostu kręcąc wałem i korzystając z zaznaczonych już znaków ;) Wystarczy tylko pamiętać o tej zasadzie.
Obrazek
ODPOWIEDZ