No to teraz jest jasność. Wiec:
1. Silnik oryginalny, to... silnik oryginalny. To nie żaden 1VJ, a standardowy montowany fabrycznie, być może ze zmienionymi karterami, ale kilka sztuk na stole miałem już z vin rozpoczynającym się od 1VJ. Silnik i układ zasilania w TTR jest jedyny w swoim rodzaju, to mix części z XT/TT z lat 1984-1995 z układem zasilania na prąd stały, ale bez akumulatora, co jest poronionym pomysłem i źródłem setek rozwalonych karterów w tych modelach.
2. Silnik z 3TB pochodzi z modelu 90-95r. To dobrze, w typ przypadku
Wałek zdawczy w TTR ma numer OEM 3YP-17402-00-00. Ten sam wałek występuje m.in. w TT600S i w XT600 1990-1995, stąd ad.2, że jest ok

Musisz zrobić teraz mix z dwóch silników. Interesują Cie przede wszystkim wewnętrzne kartery, które rozwaliło w TTR - swoją drogą to właśnie największa przypadłość TTR, jeśli nie chcesz szybkiej powtórki, to musisz zrobić porządek z instalacją elektryczną, tj. zlikwidować możliwość słabych połączeń z regulatorem napięcia i kondensatorem (zalutować na stałe), założyć na stałe voltomierz, żeby mieć stały wgląd w parametry (uszkodzony regulator dający za małe lub za duże napięcie jest tu bardzo niepożądane), a najlepiej wprowadzić dodatkowe modyfikacje jak mały akumulator li-ion zamiast kondensatora. Jeśli boli po oczach inny kolor wewnętrznych karterów z XT, to je pomaluj, ja to olewam, jak klient chce, to odsyłam gołe kartery i ten oddaje to do szkiełkowania i proszku.
Dalej - z prawego karteru TTR musisz wydobyć blokadę sprężyny kickstartera i przełożyć do karteru XT, do tego jeszcze kilka elementów, wszystko opisałem w how-to "jak założyć kickstarter"
http://www.yamaha-xt600.riderparts.pl/i ... 00-i-tt600
Skrzynia biegów w obu modelach się niczym nie różni, sprawdź która ma lepsze tryby i w razie czego zrób mix.
I na koniec sprawdź, czy przy okazji jak kopniak odbił nie rozwaliło zębatki pośredniej kickstartera lub sam jego mechanizm, bo i to się zdarza. Raz miałem silnik, w którym ucierpiał również kosz sprzęgła - ten w XT600 jest inny niż w TT600R, w której jest kosz taki jak np w 1VJ, czy 43F. Jeśli się okaże uszkodzony, to można przełożyć z XT, ale od razu trzeba przełożyć koło zębate na wale - różnią się ilością zębów, stąd inne przełożenia w XT i TT (przełożenie pierwotne).
Wał musi zostać z TTR mimo, że widać, że "się działo" - zerwało klin, chyba był też luz na czopie, bo widoczne jest punktowanie, które gówno daje, to się powinno go napawać elektropisem i nadlewkę przecisnąć bieżnią łożyska. Główka korbowodu słaba, do wymiany korba. Wyślij go najlepiej do DOR-MAR Marek Olechowski, przekuje korbę i zrobi porządek z czopem/czopami.