Przepalony alternator?

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Przepalony alternator?

Post autor: fakir »

Cześć, przy rozbebeszaniu sprzęgiełka rozrusznika, natknąłem się na taki widok -> http://oi61.tinypic.com/11ucebl.jpg

Widać że dwie cewki alternatora są dziwnie czarne i grubsze od pozostałych. Czy one są spalone?
Może fabrycznie jest tak zrobione?

Sprawdzałem napięcie prosto z alternatora, i na każdej kombinacji z trzech przewodów mam równe napięcie, ok. 30V AC na 1500rpm oraz pod 60V AC przy 4000rpm.
Jedynie napięcie ładowania na akumulatorze było wysokie, bo ok.17Volt, ale z tym już się uporałem - założyłem regulator od Hondy VFR :D
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
Awatar użytkownika
mlody
Po kostki w błocie
Posty: 351
Rejestracja: 10 paź 2013, 11:13
Motocykl: XT600K 3TB '91
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Przepalony alternator?

Post autor: mlody »

To czarne to izolacja. I te dwie mają być inne od pozostałych
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Przepalony alternator?

Post autor: ArturS »

j/w - te dwie cewki są odpowiedzialne za iskrę, pozostałe za ładowanie.
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Przepalony alternator?

Post autor: Gacek »

Dobrze że pytasz ? bo kto pyta nie błądzi pod warunkiem ze ma coś pod kopułką i nie przyjmuje wszystkich odpowiedzi poważnie :lol: .Moim zdaniem sprawa jest przed przedmówców wyjaśniona połowicznie :roll: .
Ja uważam ze wszelkie ciemne miejsca na cewkch to potencjalnie miejsca w których izolacja uzwojenia w cewek w skutek fabrycznej jakości wykonania lub strat izolacyjności tworzą się czarne złogi to potencjalnie miejsca w których w wcześniejszym czasie mogą powstać upływy prądu "przebicia .Aby było to wyłożone konkretnie musiał byś np zdania kolegi dzaksona zapytać on by to na pewno fachowo ujął- opisał .
Moim zdaniem każdy użytkownik xt lub innego przybytku z tej rodziny ze ma swiadomosć co produkuje prąd zasilanie modułu lub elektryki pracuje w otoczeniu oleju :| który nie jest niestety izolatorem w dodatku w swojej konsystencji lubi zawierać czastki metalowe lub nie koniecznie takie , w wirze wew. ruchów spokojnie mogą uszkodzić rozgrzaną izolację na cewkach .
Ja ci tu nic nie poradzę :facepalm: sa urządzenia którymi można pomierzyć wartość izolacyjności , jednak moim zdaniem to bez sensu mozna lać olej transformatorowy tylko trza by zapytac co na to tłok , łożyska i krzynka :P .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Re: Przepalony alternator?

Post autor: fakir »

Właśnie patrzyłem jak wyglądają nowe uzwojenia do XT600 i też dwie cewki są grubsze od pozostałych.
Czyli problemu nie ma :tenere:
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Przepalony alternator?

Post autor: ArturS »

To jeszcze tak dorzucę do pieca - mi te nieszczęsne cewki padły w zeszłym roku dwa razy :facepalm: Pierwszy raz od tak, od leżenia - przy wymianie łańcucha rozrządu pokrywa ze statorem spokojnie wisiała na sznurku osłonięta folią, a po włożeniu iskry brak :niewiem: Za drugim razem padły w trasie, niestety z dala od domu :? Rozwiązanie problemu było proste, ale potrzebowałem na dojście do tego aż dwa dni, bo kombinowałem na około (chciałem przeszczepić moduł ze skutera nie wpinając w obwód transformatora, wiec się nie udało). A mianowicie, o ile nie jest to uszkodzenie mechaniczne, to wystarczy ominąć uszkodzoną cewkę, na jednej moto też bez problemu pojedzie
Obrazek

Obrazek

oczywiście dobre jako rozwiązanie tymczasowe.
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Re: Przepalony alternator?

Post autor: fakir »

A za co odpowiedzialne są te dwie cewki? I jakie miałeś objawy ich awarii?
Bo rozumiem że reszta pozostałych odpowiada za wytworzenie prądu przemiennego który płynie trzema przewodami do reglera?
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
Awatar użytkownika
TomboZ
Lubiący błoto
Posty: 22
Rejestracja: 08 wrz 2013, 16:17
Motocykl: Yamaha XT 600Z Tenere
Lokalizacja: Radom

Re: Przepalony alternator?

Post autor: TomboZ »

A te są do zapłonu. Bez nich iskra umiera :D
Awatar użytkownika
modern25
Po kostki w błocie
Posty: 148
Rejestracja: 04 kwie 2014, 18:19
Motocykl: XTR 660
Lokalizacja: Großendorf / Wiôlgô Wies

Re: Przepalony alternator?

Post autor: modern25 »

trochę nie na temat ale dla sprostowania bo ktoś to jeszcze przeczyta i uwierzy a co gorsza bedzie powtarzał wiedze zdobyta od Gacka lub innych forumowych wyżeraczy co czerpią wiedzę od jeszcze innych forumowych wyżeraczy.
Gacek pisze:bo kto pyta nie błądzi pod warunkiem ze ma coś pod kopułką ....
:facepalm: :) :)
Gacek pisze: Moim zdaniem każdy użytkownik xt lub innego przybytku z tej rodziny ze ma swiadomosć co produkuje prąd zasilanie modułu lub elektryki pracuje w otoczeniu oleju :| który nie jest niestety izolatorem ...
ot filozof
olej jest izolatorem .
Przy tak małych napięciach olej silnikowy spokojnie można go nazwać izolatorem .
No chyba,że u ciebie prawa fizyki rządzą się inaczej ale mnie już w podstawówce o tym uczyli ze olej prądu nie przewodzi. (Gacek daj juz spokój .. masz już prawie 3000 postów i już od dawna jesteś królem forumowym i jedynym który wszystko wie wiec juz nie podbijaj sobie bzdurami licznika. Nie da sie czasami twoich głupot czytać .)
Tu masz szkolne doświadczenie moze do nauki a moze do przypomnienia .
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3r4ieYokxGI[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xToqhruoqqQ[/youtube]
Mam domek nad morzem do wynajęcia. Dla motocyklistów kawa, piwo i tańczy nocleg . Władysławowo. Info PW a potem telefon .
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Przepalony alternator?

Post autor: Gacek »

Modern ewidentnie olej jest dobrym dielektrykiem :) jednak jak byś się zagłębił delikatnie głebiej w temat to zrozumiał byś ze te pewniki nie są takie idealne polecam pierwsze lepsze np to:http://zwnike.iem.pw.edu.pl/zajecia/wtwn/4_TWN.pdf
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
ODPOWIEDZ