Strona 1 z 4

Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 22 gru 2014, 20:51
autor: fakir
Cześć, drogą kupna nabyłem Yamahę XT600 1VJ z silnikiem do remontu,
okazało się że mostki wałków są zatarte, porobiłem parę fotek.
Co o tym sądzicie? Da radę to zregenerować, ew. wstawić panewki?
https://plus.google.com/photos/10145449 ... 1937?hl=PL

Uszczelka pod głowicą była klejona na sylikon :shock:
objaw był taki że coś stukało w silniku i strasznie pocił się olejem, jeden z oringów pod głowicą był pęknięty.

Na dniach rozkręcam resztę silnika, chciałbym przejrzeć go dogłębnie.
Widać że na gładzi cylindra zachowały się jeszcze ślady po honowaniu, zwłaszcza po bokach tłoka (prawo, lewo)
przód, tył jest pokryty pionowymi rysami, są one bardzo delikatnie wyczuwalne pod palcem.

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 22 gru 2014, 20:56
autor: qpa
Moim zdaniem szukaj innej sprawnej głowicy - około 400 pln, szkoda kasy i czasu na regeneracje.

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 22 gru 2014, 21:15
autor: ArturS
j/w, czyli szukaj głowicy i jeśli nie masz, do od razu nabądź klucz dynamometryczny na niskie momenty, bo często przykręcanie "na czuja" daje taki wynik :facepalm: Ale patrząc na przytarte krzywki myślę, że ktoś jeździł bez oleju (w XT trzeba się postarać) lub używał silikonu w tak dużej ilości, że zapchany jest smok i po prostu olej nie docierał gdzie trzeba. Zrób dokładna rewizję silnika, bo może się okazać, że jego odratowanie jest nieopłacalne.

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 22 gru 2014, 21:56
autor: fakir
Czy do silnika 1VJ podejdzie głowica od innej wersji? Czy musi być 1VJ?

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 22 gru 2014, 22:11
autor: ArturS
fakir pisze:Czy do silnika 1VJ podejdzie głowica od innej wersji? Czy musi być 1VJ?
Sprawdź po numerach części na megazip.ru

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 22 gru 2014, 22:13
autor: qpa
podejdzie 34L, lepiej szukać całej góry od 2kf w sensie cylinder i głowcia

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 23 gru 2014, 03:49
autor: fakir
A czy od wersji 3TB podejdzie?
Co z dołem silnika? Czy zakład regeneracji głowic i cylindrów potrafi stwierdzić czy dany cylinder wymaga szlifu tylko po oględzinach i pomiarach samej tulei cylindra i tłoka?

Czy szlif cylindra jest jednoznaczny z założeniem nadwymiarowego tłoka? Czy może wystarczy dorobić pierścienie pod ten wymiar?

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 23 gru 2014, 08:33
autor: ArturS
:facepalm:
Jeszcze raz.
1. http://www.megazip.ru
2. Szukasz swojego modelu.
3. Kopiujesz numer części, w tym przypadku cyinder+głowica to 1VJ-11101-01-00
4. Wklejasz ten numer w wyszukiwarkę megazip
5. Otrzymujesz odpowiedź w jakich modelach były takie same: 1VJ, 1VK, 2KF, 2NF, 2RW (wynikło z wyboru 1VJ '86)

Wersja 3TB do '95 pozwala na zaadaptowanie całego silnika do 1VJ. Wystarczy przełożyć lewy dekiel z uzwojeniem i magnetem lub zmienić w 1VJ wiązkę i moduł (wiązkę można zrobić samemu, bo to kilka przewodów). Ponieważ zmienią się wówczas przełożenia skrzyni wymienić trzeba będzie również zębatki.

Szlif cylindra = tłok nadwymiarowy. O potrzebie szlifu dowiesz się z pomiarów, które dostępne są w serwisówce. Tłok i cylinder to mała cząstka tego, co może Cie czekać w tak wiekowym silniku, który już komuś udało się zarżnąć. Mogą być zjedzone tryby w skrzyni, korba może mieć luzy, wieloklin na wałku zdawczym (gruby, starego typu) może być wybity i w niedalekiej przyszłości rokować ścięciem, co oznacza rozbiórkę silnika itd itd.

Koszt naprawy w najlepszym wypadku: szlif, honowanie, nowe tłoczysko, olej na docieranie i docelowy, filtry, regeneracja głowicy (zakładam, że nic tam nie trzeba będzie robić prócz poprawek na zaworach), uszczelki top-end => 900zł wzwyż + robocizna. Później można dokładać w zależności od potrzeb - nowa korba, nowy tryb(y) skrzyni, kosz sprzęgłowy, łańcuch rozrządu itd - bez problemu można dobić do 2000PLN trzymając się budżetowego remontu.

Ja bym zrobił tak - silnik na stół w drobny mak -> weryfikacja -> decyzja.
Tłok + korba - można przeboleć. Coś więcej i szybko można przebić kwotę zakupu silnika z gwarancją rozruchową, który montujemy, odpalamy, sprawdzamy kompresję i po kłopocie (lub oddajemy).

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 23 gru 2014, 14:06
autor: fakir
Ok dzięki za rady, święta idą to będzie czas na rozbiórkę silnika.
Szukałem na forum serwisówki do mojego modelu, znalazłem tylko po niemiecku.
Czy są dostępne serwisówki po angielsku?

Re: Zatarte mostki głowicy - regeneracja?

: 24 gru 2014, 19:17
autor: fakir
Dziś ściągnąłem cylinder wraz z tłokiem
https://plus.google.com/photos/10145449 ... 4365004385
na tłoku wyraźne rysy, po za tym na bloku jest wybite oznaczenie 2KF więc wnioskuje że silnik to składak.
na korbie nie ma luzów promieniowych, są delikatne luzy jeśli ruszam korbą na boki.


raczej nie obędzie się bez szlifu cylindra, co o tym sądzicie?