Strona 1 z 2

[43F] Regulator napięcia

: 05 lis 2014, 10:57
autor: mazi
Czas chyba przyszedł (już ze dwa lata temu, ale teraz zamierzam zwalczyć problem) na regulator napięcia w moim 43F.

Objawy są takie, że ładowanie ~13.5V jest gdy mamy wyłączone światła. Te 13.5V to i tak w sumie niewiele, ale wystarcza na doładowanie aku.
Po włączeniu świateł mijania ładowanie spada poniżej 13V.

Kiedyś w XJ600S przy podobnych objawach wymiana reglera rozwiązała sprawę. Tu jeszcze dla pewności muszę pomierzyć napięcie prądu stałego na kablach wychodzących z alternatora (ile powinno być przy 3kRPM-w granicach 30V?).

Pytanie podstawowe: jaki regulator mam kupić?
Aktualnie siedzi regler do którego idzie 5 kabli:
- czarny
- czerwony
- brązowy
- dwa kable białe


Dodam, że motocykl ma silnik z e-rozrusznikiem, a cała instalacja to pochodzi chyba z 3TB... a jak patrzę na katalog larssona to widzę, że regler do 3TB jest taki:
http://www.larsson.pl/index.php?c=r&no= ... bid=111638
czyli całkiem inny niż mam u siebie... :omg:


Mój wizualnie wygląda tak:
Obrazek

Re: [43F] Regulator napięcia

: 05 lis 2014, 13:17
autor: Gacek
W moim 3tb tez miałem taki jak z linku ale umarł i od dłuzszego czasu uzywam takiego radiatorem - na nawiasie tematu cena w larsonie jak na taką pierdołę jest moim zdaniem powalająca :shock:

Re: [43F] Regulator napięcia

: 05 lis 2014, 14:13
autor: mazi
Zastanawiam się jaki kupić i jak kupię z inną ilością kabelków to jak podpiąć :D

Kiedyś w XJ600S podłączałem regler od wersji poliftowej do przedliftowej (w polifcie był jak na fotce, w prelifcie jak w linku).
Działa do dzisiaj, ale nie pamiętam co ja tam namotałem :niewiem: :facepalm:
To raz. Dwa - gdybym wiedział jaki kupić może kupiłbym od innego moto, np. z rozbiórki :-)

Re: [43F] Regulator napięcia

: 07 lis 2014, 22:44
autor: dzekson
Skoro z altka wychodza 3 kable białe to jest on trójfazowy i taki też ma być regler.
Rozumiem, że obecnie masz regler z dwoma wejsciami na białych kablach?
Jak jest więc dołączony trzeci biały przewód od altka?
A pozostałe 3 kable reglera (czarny, brazowy i czerwony) wiesz dokąd biegną?

Wg mnie masz konflikt: regler 1-fazowy, a altek 3-fazowy, ale za mało mam danych aby być
na 100% pewien tego zdania...

Regler od xj600s powinien przypasować. Piszesz, że jest on na 3 białe kable - zatem ok.
(skąd wątpliwości, że "chyba lipa" ?)

Ten z Larssona też będzie pasował ale to chyba oczywiste.

Nie kupuj i nie kombinuj z reglerami od skuterów i lekkich motocykli. Po pierwsze będą za słabe gdyby nawet były 3-fazowe,
a po drugie często mają "ulepszenia" w postaci pinu "SENSE".
Ten trzeba dodatkowo wpinać odpowiednio w instalację, jego zadanie to pomiar rzeczywisty napięcia na klemie akumulatora
i takie kompensowanie strat napiecia w kablach aby ładowanie było optymalne.

Generalnie potrzebujesz w sumie prostego reglera 3-fazowego z czterema lub pięcioma pinami.
Wiadomo: trzy piny to fazy z altka (białe kable). Czwarty pin to po prostu wyście DC do instalacji.
A gdy jest piąty to masa. Gdy go nie ma to masę dołącza się śrubą poprzez radiator-obudowę.
Ważne: regler musi mieć solidny kontakt z metalową konstrukcją (ramą) nie tyle dla zapewnienia masy
(ona jest na kablu) ale dla dobrego odprowadzania ciepła. Dobrze jest przed montażem przesmarować powierzchnie
styku pastą termoprzewodzącą. Często się to zaniedbuje i potem uszkadzają się reglery.
Moc reglera to przeważnie niewiadoma, zasadą jest aby radiator był solidny, całość dobrze oddawała ciepło i napięcie DC
przy pełnym standardowym obciążeniu instalacji utrzymywało się w granicach +13,5...14,6 V
Mniej będzie oznaczać, że regler ma za małą moc albo jest uszkodzony.
mazi pisze:[...]pomierzyć napięcie prądu stałego na kablach wychodzących z alternatora [...]
Mazi - to jest napięcie przemienne!!!

Re: [43F] Regulator napięcia

: 08 lis 2014, 21:15
autor: mazi
Dżekson - dzięki, że tułmanowi helektrycznemu (czyli mi) wytłumaczyłeś te tematy.

Miałem dzisiaj rozdłubać instalację, ale nie było kiedy, bo :biker: . Upewnię się co do tego, gdzie jest podlączony trzeci biały kabel idący z altka, bo też o tym myślałem.

Jak faktycznie tam jest 3 białe kable to kupuję regler z XJ i montuję dziada.

EDIT: z altka idzie 3 biale kable, jeden z nich jest zaizolowany i nigdzie nie jest podłączony. Muszę sprawdzić czy pojawia się na nim jakieś napięcie.

Re: [43F] Regulator napięcia

: 10 lis 2014, 15:32
autor: dzekson
to jest już dobrze, ze masz 3 fazy z alternatora wyprowadzone :)
Pytanie tylko czy ta "zaizolowana faza" jest sprawna,,,
Napięcia międzyfazowe powinny być równe i przy obrotach silnika około 1200 obr/min wynosić 22 +/- 2 VAC
(bez dołączonego reglera)

Re: [43F] Regulator napięcia

: 10 lis 2014, 18:07
autor: Gacek
Ja u siebie mam zamontowany regulator z radiatorem ma w kostce miejsce na 3 kable + 4 wyjście na dc - do obudowy kabel od masy .Kiedy go kupowałem sprzedawcy u Olek Motocykle coś nawijali ze te oryginały bez radiatora lobią padać ze wzg l na temp .Sam osobiście nie mam większego punktu odniesienia jeżdżę któryś tam rok na jednym aku co ciekawe nawet moja skleroza nie dała mu jak na razie rady :P .

Re: [43F] Regulator napięcia

: 10 lis 2014, 22:09
autor: mazi
dzekson pisze:to jest już dobrze, ze masz 3 fazy z alternatora wyprowadzone :)
Pytanie tylko czy ta "zaizolowana faza" jest sprawna,,,
Napięcia międzyfazowe powinny być równe i przy obrotach silnika około 1200 obr/min wynosić 22 +/- 2 VAC
(bez dołączonego reglera)
Posprawdzam (może jutro jak się uda) napięcia między tymi trzema fazami.
Jak będzie ok to super, jak zaizolowany kabel okaże się martwy będę musiał kupić stojan alternatora.

Z tego co sprawdziłem to w XTZ750 siedzi regler taki jaki pasowałby mi, tzn. mający 3 kable białe, czerwony, czarny i brązowy.
Funkcje zapewne kabelki mają takie jak u mnie:
kable BIAŁE - fazy z alternatora
kabel CZARNY - masa
kabel CZERWONY - ??
kabel BRĄZOWY - ??

Jeden z nich pewnie puszcza napięcie na instalację, drugi nie wiem do czego jest.
Trzeba serwisówkę skołować.

Re: [43F] Regulator napięcia

: 11 lis 2014, 23:34
autor: dzekson
czerwony to + bezpośrednio na akumulator (przez bezpiecznik)
brązowy to też + ale załączany stacyjką
(kiedyś o tym już pisałem na forum,,,)
Regler od XTZ750 spokojnie spasuje bez przeróbek kabelkologii, musisz tylko mieć te 3 fazy sprawne.
mazi pisze:...
Z tego co sprawdziłem to w XTZ750 siedzi regler taki jaki pasowałby mi, tzn. mający 3 kable białe, czerwony, czarny i brązowy.
Funkcje zapewne kabelki mają takie jak u mnie:
kable BIAŁE - fazy z alternatora
kabel CZARNY - masa
kabel CZERWONY - ??
kabel BRĄZOWY - ??

Jeden z nich pewnie puszcza napięcie na instalację, drugi nie wiem do czego jest.
Trzeba serwisówkę skołować.

Re: [43F] Regulator napięcia

: 17 lis 2014, 13:03
autor: mazi
dzekson pisze:czerwony to + bezpośrednio na akumulator (przez bezpiecznik)
brązowy to też + ale załączany stacyjką
(kiedyś o tym już pisałem na forum,,,)
Regler od XTZ750 spokojnie spasuje bez przeróbek kabelkologii, musisz tylko mieć te 3 fazy sprawne.
mazi pisze:...
Z tego co sprawdziłem to w XTZ750 siedzi regler taki jaki pasowałby mi, tzn. mający 3 kable białe, czerwony, czarny i brązowy.
Funkcje zapewne kabelki mają takie jak u mnie:
kable BIAŁE - fazy z alternatora
kabel CZARNY - masa
kabel CZERWONY - ??
kabel BRĄZOWY - ??

Jeden z nich pewnie puszcza napięcie na instalację, drugi nie wiem do czego jest.
Trzeba serwisówkę skołować.

Zmierzylem fazy, wygląda na to, że wszystkie są sprawne.

Reglera od XTZ jednak póki co nie mogę dorwać (a pasowałby P&P), od XJ łatwiej.
W iksjotowym nie ma brązowego kabla (czyli plusa po stacyjce) - da radę to jakoś pożenić czy szukać takiego na 6 kabli?
Poszukam jeszcze od innych motocykli.

Szukam raczej używanego, pewniejszy będzie niż wątpliwej jakości wynalazki z allegrusa.