Strona 1 z 2

problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 30 kwie 2011, 13:57
autor: incarsecurity
(yamaha xt 600 - 3tb -93r)

Koledzy mam problem, pare dni temu okazało się że nie mam ładowania (napięcie na akumulatorze było w granicach 12.7-13.5 - w zależności od stanu naładowania akumulatora). Po naładowaniu aku dało sie jechać ale po jakims czasie bateria padala i braklo iskry. Musialem sie ratowac na kablach doladowywac i wracac tak na raty (ale nie w tym rzecz). Przejrzalem instalacje, poczyscilem co sie dalo, az dotarlem do regulatora. Sprawdzilem pierw alternator (dawal 20v-80v miedzy fazami w zaleznosci od obrotow - rezystancja uzwojen wedle miernika 1-1.2 ohm wszedziej taka sama (miedzy fazami) - miernik syficzny wiec wartosc moze byc zaklamana. Tak wiec zakupilem regulator na aledrogo za 5 dych - zamiennik.

Po wymianie przy odpalaniu motocykla pali sie bezpiecznik 20A (ten na czerwonym kablu - po prawej stronie w puszce) - miedzy stabilizatorem a aku. Rozrusznik sie kreci i jak zalapie juz silnik to pali sie bezpiecznik i odcina i gasnie.

I tu problem, czemu?

1.) Czy akumulator to juz taki fajans (stal troche rozladowany do zera - chociaz sie laduje i nie ma problemow ze startem moto i trzyma napiecie)?
2.) Czy nawaliło coś innego (tak ze prad do rozrusznika wali tym obwodem)? (zwrarcie/rozwarcie gdzies)?
3.) Czy stabilizator fajans? (za duzy prad)

Powiedzcie mi tez czy normalne jest ze przy wylaczonej stacyjce (kluczyk) miernik wpiety miedzy + aku i przewod + pokazuje 9mA - nie powinno byc calkiem rozwarte?

Łikend za pasem a ja uziemiony! - Pomóżcie :P

EDIT: przemierzyłem jeszcze raz alternator - trudno mi dokladnie powiedziec o rezystancji bo zaklamuje miernik o 0.4ohm - ale wychodzi na to ze zgodnie z serwisowka (0.6-0.8) mniej więcej, zwarć szukałem ale nie znalazlem, z odpiętym regulatorem wszystkie obwody działają, silnik sie uruchamia i pracuje poprawnie.

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 02 maja 2011, 13:47
autor: Gacek
Witam
Nie wiem specjalnie co ci poradzić w takiej sytuacji wstawiłeś regler jakiś zamiennik :roll: moim zdaniem na mostku gretza w tym nowym przybytku diody mają zbyt mały opór na prądy jakie generuje prądnica wiec ci wali po bezpieczniku ( i dobrze ze po bezpieczniku a nie pali cewek na prądnicy ). Tani zamiennik do xt to ja kupowałem w granicy 120 - 130 zł .Cały układ raz mierzyłem kiedy umarło mi aku na poszczególnych fazach miałem równo w granicy 17 -18 v . Za Reglem rożnie układały się wartości napięcia .Zmieniłem regler na nowy z radiatorem nie miałem potrzeby mierzenia oporów dla cewek wiec ci nic nie doradzę.Jak szukasz info na temat oporów dla poszczególnych podzespołów to zerknij w manual .
Pozdro
P.S. Pierwszy post ludzie na tym forum z reguły zaczynają od powitalni .

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 05 maja 2011, 23:34
autor: incarsecurity
Sklepikarz właśnie zgodził się przysłać kolejny bo na gwarancji jest, ale właśnie zaczynam mieć obawy że sytuacja się powtórzy. Kolego Gacek czy mógłbyś polecić gdzie i jaki kupiłeś zamiennik? Rozmawiałem z kolegą z Rzeszowa który produkuje takie zamienniki cena ok 200PLN - zastanawiam się czy nie nabyć u niego (wiedział co jest na rzeczy i trochę mi dał wskazówek - raczej problem z tym zamiennikiem). Do chińszczyzny za 50 PLN nie mam już kompletnie zaufania.

Raczej teraz szukam jakiegoś regulatora, którego konstrukcja jest sprawdzona (czy też sprawdzone źródło zamienników o właściwych parametrach). Widziałem też na ebay'u zamienniki opisane na wierzchu (rzekomo tajwan - http://cgi.ebay.de/Regler-Yamaha-TT600- ... 256370b828 ) w przeciwieństwie do chińskich cudeniek zalanych żywicą - może te są lepsze konstrukcyjnie?

Znalazłem też schemat 3 fazowego regulatora http://www.zaplon.zafriko.pl/kat/regulator_napiecia_ zastanawiam się czy samodzielnie go nie wykonać (na samym dole strony, może komuś się przyda). Polutować, upchnąć w radiator i zalać żywicą to nie jest wielki problem a większość części mam. Podobną konstrukcje widziałem też na niemieckiej stronie. (ale na elektrodzie był temat o nim i opinie różne - jednemu działa innemu nie).

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 06 maja 2011, 14:44
autor: Gacek
Ten zamiennik kupowałem w Olek Motocykle - ciężko mi stwierdzić ile faktycznie kosztuje .Przyznam szczerze ze był to ślepy traf zupełnie się nie interesowałem jaki typ podałem tylko rocznik i typ motocykla taki mi polecił sam właściciel( bardzo równy gość )często dawał mi spore upusty na części. Pamiętam ze stwierdził ze reglery w wersji bez chłodzenia często padają przy upałach w xt .To była jedyna naprawa jaką musiałem wykonać przy instalacji pomijając fakt wymiany 3 akumulatorów wcześniej przed wymianą reglera i okresowo przepalonych żarówek.

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 20 maja 2011, 19:23
autor: incarsecurity
Kolejny update, żeby zamknąć ten temat. Dostałem z reklamacji drugi, piekny, nowy, chiński - jeszcze bardziej niedziałający badziew.
Uważajcie przy zakupach żeby nie kupić fajansu jak ja - skuszony niską ceną. Sprzedawca łaskawie był nieuchwytny telefonicznie więc mu zadedykowałem negatywa za robienie mnie w wała z tym szmelcem, na koniec jeszcze wymieniliśmy się inwektywami, po czym sam zrobiłem sobie regulator. W sumie filozofii w tym wielkiej nie ma - dziś miałem chwilę wolną więc przetestowałem. Układ ma regulacje napięcia ładowania - zostało mi tylko w trasie sprawdzić ustawione parametry zanim zaleje na amen.
Obrazek
Wygląda to tak jakby kogoś interesowało, jeszcze nie zalany. Kombinuje sobie jeszcze ledowy pomiar napięcia w instalacji (de facto ładowania).

Nie kupujcie chińskich badziewi szkoda nerwów. Pozdrawiam. Jakby ktoś szukał informacji o regulatorach to proszę na PW pomogę jeśli będę w stanie (trochę się dokształciłem :))

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 04 sty 2013, 21:28
autor: gwardia
Temat regulatora mnie zaciekawił. Jak działał ci regulator domowej roboty? Jeśli byłeś zadowolony to podrzuć jakiś schemat i info o twoim wyrobie.

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 04 sty 2013, 22:06
autor: Magic
Też ostatnimi czasy konstruowałem regulator do Aprilli Pegaso z pomiarem napięcia ładowania na instalacji. Mostek 3 fazowy sterowany tyrystorami. Warto Wyprowadzić oddzielną masę na przewodzie bezpośrednio do akumulatora. Zastanawiałem się też nad filtracją napięcia, lecz niestety nie było na to miejsca. Od startu uzyskałem 13.8V. Odgrzebie gdzieś schemat jeśli ktoś potrzebuje.

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 05 sty 2013, 09:14
autor: ArturS
Odgrzebuj ;) U mnie chinka też padła. Kolejny na liście zakupów jest więc polski wynalazek, ale cena trochę nieprzyjemna.

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 05 sty 2013, 18:12
autor: Magic
Otwórz w nowej karcie dla pełnego podglądu.

Obrazek

Żeby było tanio, kupujemy mostek gotowy. Ja zastosowałem 8A tyrystory dla pewności. Nie pamiętam dokładnie ale alternator w XT ma chyba tylko 180W więc można dobrać mniejsze.

Bystry obserwator zauważyłby że regulator ma jedną podstawową wadę: Alternator jest obciążony cały czas przez zwieranie uzwojeń do masy, dlatego warto wyposażyć się na start w dobry radiator dla tyrystorów - tak jak zrobił to kolega incarsecurity.

Re: problem z ładowaniem - alternator/regulator

: 05 sty 2013, 22:28
autor: ArturS
Z tym alternatorem to już zgłupiałem. Nie wiem jak w 3TB lub wcześniejszych, ale kilka razy natrafiłem, że 3AJ alternator jest taki sam jak w XTZ750, czyli znacznie mocniejszy :niewiem: