Strona 3 z 4

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 14 maja 2017, 04:29
autor: Gacek
Fryzjer jak ci przyjdzie kiedyś do głowy podmianka pompy na wydajniejszą przy grubszym remoncie - to weź pod uwagę fakt ze wydajniejsza pompa coś co może wydawać usprawnieniem stanie się katastrofą dla podzespołów silnika .
W cieczach (a olej taką jest )podczas szybszego przepływu lubi występować zjawisko kawitacji , najlepiej wygoogluj sobie trochę na ten temat ;) . Np:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kawitacja.
Może koledze mallory ,ta lektura rzuci światło na kwestię co mogło być przyczyną jego problemów z silnikiem po kapitalnym remoncie :roll:.

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 14 maja 2017, 07:40
autor: fryzjer
Gacek cenna uwaga.Tylko,że jak to mówią """już po ptokach""
Któryś z poprzednich właścicieli już zamontował tę wydajniejszą pompę od modelu 3AJ w moim moto.Przynajmniej na tym pomarańczowym kole zębatym mam oznaczenie 3AJ.

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 14 maja 2017, 08:27
autor: Gacek
Wydaje mi się ze tylko z numerów pompy mógłbyś taki fakt stwierdzić " wydajniejsze" pompy montowane były w nowszych modelach oprócz w/w prze ze mnie zmianach z smarowaniem skrzynki uległy zmianie przełożenia z silnika na kosz ( z którego obrotów nadawana jest prędkość pracy pompy ) .
Zauważ ze wskazania dla ciśnień dla tego układu dla nowszych wersji i starszych nie odbiegają parametrami :| .Jak ktoś zaadoptował nową pompę z starymi przełożeniami to faktycznie pompa będzie generowała większe ciśnienie na układzie i podpięty wężyk do komory filtra wywali mu wyższy poziom .Tylko luźno rozważając jak to w życiu bywa :) większe ciśnienie , napięcie - nie koniecznie musi oznaczać wzrost ilości czynnika na który ono wpływa ;).

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 15 maja 2017, 13:29
autor: czadi
Wcześniej pisałem o różnicach w pompach olejowych do XT i jednak pamięć mnie zawiodła ale poprawiam pompa o oznaczeniu 5Y1 szerokość 4mm; 1VJ szerokość 6mm i 3AJ szerokość 8mm. Koła napędowe stosowane do tych pomp to 5Y1 i 3AJ i jak to w XT jest w zwyczaju często jest mieszanka np: w modelu 2KF jest pompa 1VJ ale koło może być 5Y1 jak i 3AJ sprawdzone wg oficjalnego katalogu części yamahy http://www.yamaha-motor.eu/pl/services/ ... index.aspx . Pompa 3AJ była stosowana od modelu 3AJ czyli od 1988 roku i wtedy jeszcze miała ona przełożenie pierwotne takie jak starsze modele czyli 74/31 ( 2,387 ) a dopiero później zmieniono na takie jak mają modele 3TB i późniejsze czyli 71/37 ( 2,088 ), dlatego uważam, że różnica prędkości nie ma tu znaczenia. Co do kawitacji to myślę, że jedyne miejsce w którym mogła by ona powstać to wirnik pompy i związane to jest z podciśnieniem które może powstać w niektórych obszarach wirnika ale to się raczej zdarzyć nie może bo cały układ przed tą sekcją pompy jest taki sam jak w starszych modelach. Natomiast za pompą prędkości przepływu nie będą zbyt duże zresztą można to sobie zaobserwować przy pracującym silniku i otwartym wlewie oleju w zbiorniku np: 2KF jak szybko wypływa olej. Ja sam też mam wydajniejszą pompę i jakoś nic się nie dzieje, na stronie http://www.xt600.de też można poczytać o obiegu smarowania, pompach oleju ich zamianach oraz są takie łopatologiczne szkice ilustrujące przepływ oleju w silniku. Na koniec kilka zdjęć pomp oleju 1VJ i3TB :biker:

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 15 maja 2017, 15:25
autor: Gacek
Czadi wszystko pięknie i ładnie :) jedna uwaga :!: postaraj się zrozumieć na czym polega zjawisko kawitacji ;) .

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 15 maja 2017, 16:20
autor: czadi
Wiem i rozumiem na czym polega zjawisko kawitacji i dlatego uważam, że za pompą nie bardzo ma ono gdzie powstać poza tym przy pompach zębatych które nie są demonami wydajności też raczej o to trudno chyba na bardzo małych otworach lub wirniku pompy ale tak chyba yamaha nie spieprzyła tego. A dla tych co nie wiedzą co to kawitacja proszę:
Kawitacja – zjawisko fizyczne polegające na gwałtownej przemianie fazowej z fazy ciekłej w fazę gazową pod wpływem zmniejszenia ciśnienia. Jeżeli ciecz gwałtownie przyśpiesza zgodnie z zasadą zachowania energii, ciśnienie statyczne cieczy musi zmaleć. Dzieje się tak np. w wąskim otworze przelotowym zaworu albo na powierzchni śruby napędowej statku. Kawitacja występuje wyłącznie w cieczach. :mrgreen:

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 15 maja 2017, 17:04
autor: Gacek
Tak ;) nie mam wątpliwości ze rozumiesz (ogarniasz temat ideologicznie - wiedzą ).Dla mnie temat jest UP nie mam ochoty na głębsze wywody :geek: .

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 16 maja 2017, 08:54
autor: mallory
Gacek pamiętasz moje problemy, ale niedokładnie. Przy pierwszym nieudanym remoncie 34L zamontowałem pompę oryginał czyli mniej wydajną, zatarł się tłok - przy naprawie wykonano kolejny szlif, nowy tłok i zamontowano pompę od 3aj . Teraz jest wszystko OK od 3 tyś km. Co było przyczyną zatarcia tłoka? Nie wiadomo (najprawdopodobniej zły szlif).

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 16 maja 2017, 11:16
autor: ArturS
Zatarcie tłoka z pompą miałoby coś wspólnego jeśli ta zassałaby cały oleum z bloku silnika do ramy/zbiornika, ale jakby po tym wyglądało łożyskowanie wałka rozrządu łatwo sobie wyobrazić ;)
Co do zjawiska kawitacji kojarzę, że zachodzi w silnikach tylko w odniesieniu do układu chłodzenia cieczą :niewiem: W tym konkretnym przypadku nie bardzo widzę możliwość jego wystąpienia. Ale fizykiem nie jestem.

Re: Kompletny remont silnika xt 600

: 16 maja 2017, 13:42
autor: Gacek
Zjawisko kawitacji to norma dla oleju nie tylko silnikowego -jak by nie występowało to jeździli byśmy do usranej śmierci na jednym oleju wymieniając tylko filtr który wyłapuje niestety tylko cząsteczki z mechanicznych zanieczyszczeń a tych z rozpadu oliwy niestety nie :cry: .Na oliwie silnika trudno jest organoleptycznie ewidentnie to wyłapać bo to długotrwały proces .
Jednak jak ktoś wnika to z łatwością wyłapie takie niuanse .