Strona 3 z 5

Re: W deszczu gasnie !

: 17 cze 2012, 14:08
autor: Gacek
Przez cały okres od kiedy jestem posiadaczem xt jakby nie mam z modułem problemu typu nie pali lub itp.
Natomiast od początku rozkręcenie obrotów silnika na 1,2,3 biegu do maxa powoduje zapalanie kontrolki i świadczy jak rozumiem o braku ładowania :roll: Pierwotnie myślałem ze regulator napięcia albo z prądnicą coś nie teges ale regulator zmieniłem na nowy nawet w innej wersji bo z radiatorem a zjawisko nadal występuje . Ładowanie było i jest w normie po zmianie regulatora o dziwo 3 rok chodzi .
Przez okres jaki używam xt przydarzały mi się rożne historie których nie do końca rozumiem , kiedyś po myciu przestały mi działać kierunkowskazy i umarła mi chyba żarówka światła mijania natomiast odczułem ze silnik zaczął dynamiczniej oddawać moc :) w chwili kiedy miałem włączony kierunkowskaz który de/fakto się nie zapalał :? .
I jakby jestem pewien ze powodem była elektryczna strona bo od strony zmiany gęstości powietrza jakby reakcja jest mi znana.
Oczywiście dołączę zdjęcia modułu tylko muszę je najpierw je zrobić .
Co do pomiaru pierwotne uzwojenie jest na wejściu ? dwa piny wchodzace / wtórne na wyjściu + masa ?

Re: W deszczu gasnie !

: 17 cze 2012, 15:59
autor: Gacek

Re: W deszczu gasnie !

: 17 cze 2012, 20:13
autor: dzekson
Gacek pisze: ...powoduje zapalanie kontrolki i świadczy jak rozumiem o braku ładowania...

...Co do pomiaru pierwotne uzwojenie jest na wejściu ? dwa piny wchodzace / wtórne na wyjściu + masa ?
1. o jakiej kontrolce mówisz?

2. tak, uzwojenie pierwotne to wejście cewki (dwa piny) Zmierz ile ma to kOhm i daj odpowiedz proszę

Re: W deszczu gasnie !

: 17 cze 2012, 20:31
autor: dzekson
Gacek pisze:wydaje mi się ze jeden triak był ruszany :roll:
Zdjęcia są bardzo słabej jakości więc nie pokuszę się o ocenę, sory Gacek
Ale z tego co się orientuję, masz zapłon TCI, brak bowiem widocznego kondensatora ładującego, a to jest główną cechą
zapłonu CDI.
Skąd masz przekonanie, że coś zostało ruszane w module? I skąd wątpliwości czy to CDI czy TCI? I skąd wiesz, że są to triaki?
I jeśli mam jakoś pomóc, proszę Cię raz jeszcze o zdjęcie dużej rozdzielczości i jakości (ma być po prostu ostre) wystarczy okolice owych "traków", tak abym odczytał napisy oraz widok od spodu druku, może tam są ślady ponownego lutowania.
Interesuje mnie też układ ścieżek wokół tych elementów więc to zdjęcie ma decydujący sens.

Ja stawiam, że moduł TCI masz naprawiany, może to jakaś nietypowa wersja i stąd te dwa "traki" lecz wg mnie są to po prostu tranzystory bipolarne Darlingtona, czyli klasyka w tym układzie. Jednak do to budzi moją niepewność to fakt, że normalnie występuje tu tylko jeden tranzystor!!!
Zacznij Gacek jednak "od tyłu" - zmierz uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej, może to coś nas oświeci na początek.
Wg mojej wiedzy, powinieneś mieć cewkę pod TCI, czyli z rezystancją obwodu pierwotnego w granicach 10,4 ... 15,6 kOhm

Re: W deszczu gasnie !

: 17 cze 2012, 20:35
autor: Gacek
Kontrolka - ta od wskazań ładowania czerwona z napisem rev o ile dobrze pamiętam.
dzakson już bym podał te wartości :oops: ale :klnie: umarła mi bateria w multimetrze i nie miałem gdzie tego gówna dzisiaj na szybko zakupić .
Zastanawiam się jeszcze czy wossner nie jest przyczyną takiej sytuacji :?
Środkowe nóżki elementów które okresliłem jako "triaki" są poprowadzone pod piny czarnej dużej kości domniemam ze to "mikrokontroler mikroprocesor "
Nie bedę robił wywodów bo sprawy kumam na zasadzie zaspokajania własnej ciekawości kiedyś próbowałem zrozumieć zasadę działania to wszystko wskazywało ze ten modól to DCI o ile dobrze zapamietałem :roll: .Jutro zrobię zdjecia w lepszej rozdzielczości aparatem i pomiary .

Re: W deszczu gasnie !

: 18 cze 2012, 13:15
autor: Gacek
A wiec wygląda to tak [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wkDEA2n0im8[/youtube] zrobiłem to na postoju z wiadomych wzgl .
Zmierzony opór na pierwotnym uzwojeniu cewki wysokiego napięcia to 4,2 k " OMA" niestety pomiar robiłem po skręceniu filmu wiec piec był już dosyć mocno rozgrzany bo nie pałowałem go na zimno wiec temp pomiaru była na pewno ponad zalecane 20 stopni i miedzy innymi z tego powodu nie pomierzyłem wtórnego .a tu fotki http://imageshack.us/photo/my-images/256/dscn2006j.jpg/http://imageshack.us/photo/my-images/195/dscn2007l.jpg/http://imageshack.us/photo/my-images/802/dscn2008o.jpg/
faktycznie po sprawdzeniu symboli okazało się ze to tranzystory a nie pierwotnie jak oceniałem optycznie tyrystory.

Re: W deszczu gasnie !

: 18 cze 2012, 19:49
autor: Gacek
Mam nadzieję ze ktoś kiedyś wyjaśni co to za wynalazek mam u siebie z pomiaru cewki jakby wskazuje na cdi :roll: ale ta kość no i ścieżki jakby wskazują ze cyfrowo sterowany jest kąt podawania iskry .

Re: W deszczu gasnie !

: 18 cze 2012, 21:55
autor: dzekson
Gacek pisze:Mam nadzieję ze ktoś kiedyś wyjaśni co to za wynalazek mam u siebie z pomiaru cewki jakby wskazuje na cdi :roll: ale ta kość no i ścieżki jakby wskazują ze cyfrowo sterowany jest kąt podawania iskry .
Ponieważ w temacie powiedziałem A to teraz pora na B ;) Będzie zwięźle, na temat i po kolei:

1. to są dwa tranzystory mocy (żadne tam triaki czy tyrystory). Jeden z nich ten 1446 to typ Darlington NPN i na pewno steruje bezpośrednio cewką zapłonową.
Ten drugi 1015 to pojedynczy PNP lecz nie wiem jakie jest jego zadanie. Być może steruje kontrolką REV, bo ona ma te 5W więc coś większego powinno ją załączać. Ale musiałbym mieć na stole ten moduł by do tego dojść analizując przebieg druku na płytce. Spróbuj do tego sam dojść - lupa w rękę, trochę cierpliwości i dojdziesz co i jak,,,

2. co do tejże kontroli REV to ona nie pokazuje ładowania bądz jego braku. Gdzie to wyczytałeś Gacek?
Wg mojej wiedzy, kontrolka ta załącza się gdy należy przełączyć bieg na wyższy aby nie dopuścić do przeciążenia silnika. Właśnie stosowana jest w wersjach XT, które nie mają obrotomierza. Forsowanie obrotów wyżej gdy już pali sie REV powoduje odcięcie zapłonu. Nie ma to nic wspólnego z procesem ładowania!!!
Zresztą sam się o tym przekonałeś, bo akumulator już 3-ci sezon działa ok, tak?

3. rezystancja cewki zapłonowej - jej obwodu wtórnego, wyszło że masz te około 4 kOhm, a więc za mało jak na zapłon TCI, który na pewno masz w swoim XT.
Nie potrafię tego wyjaśnić, może ta cewka jest uszkodzona, może pochodzi od innego, starszego modelu z CDI bo ktoś kiedyś taką dostał i zamontował.
Teoretycznie każda inna cewka o odpowiednich parametrach powinna dobrze współpracować z tym modułem. Więc może kup na próbę jakąś tańszą i się przekonaj czy jest coś lepiej.

4. przy tranzystorze 1446 pod końcówką emitera masz dziurę w płytce jakby wyrwaną, nieregularną. Są też do bazy i kolektora dolutowane dwie diody w bardzo dziwny, nieprofesjonalny sposób. Na 99% ktoś w tym module grzebał, no chyba że Yamaha tak wówczas montowała elektronikę,,,

I na koniec mam pytanie: jak to się stało Gacek, że do tej pory przez długi czas byłeś przekonany, że masz moduł CDI, że są tam triaki/tyrystory? Skąd też przypuszczenia, że kontrolka REV odpowiada za ładowanie?

Re: W deszczu gasnie !

: 18 cze 2012, 22:55
autor: Gacek
Jeżeli chodzi o kontrolkę to kiedyś na uszkodzonym regulatorze pod pełnym obciążeniem delikatnie mi się żarzyła , wiec potraktowałem sprawę jak w aucie od ładowania .Co do mylnego określenia tranzystorów jako tyrystorów , wyszło jak kiedys niezbyt pewnie do konca konsekwentnie śledziłem ścieżki na module i przypisane do nich kabelki :roll: .tak z czystej ciekawości :) .
Było to jakiś czas temu ale pozostał mi taki obraz ze z cewki w statorze dwa kabelki są połączone z triakami każdy z nich połączony jest z kością "mikro kontrolera "jedną nogą wiec odczytałem to jako sterowanie.Do mikro kontrolera podpięte są tez przewody z czujnika położenia wału oraz z czujnika stopki oraz przewody zasilające ten obwód z ładowania. Z pseudo triaków idą dwa pojedyncze przewody na cewkę wiec pomyślałem ze w tej cewce w/n umieszczono kondensator który wyzwala prąd na pierwotnym . Nie jestem elektronikiem i ciężko mi pewne tematy samodzielnie zrozumieć ,z znajomymi z tej branzy to mogę pytać ale to jakaś milcząca nacja albo stary to całe się wymienia :P .
Dzięki dzakson za wyjaśnienia , i tak w wolnej chwili przekopie temat dokładniej dla spokoju duszy .
Przekonanie o tym ze to moduł cdi wynikało z danych o rocznikach w których zapłon tci stosowany byl po 95 roku ale zastanawiało mnie skąd tam kość mikro kontrolera :mrgreen:

Re: W deszczu gasnie !

: 20 cze 2012, 15:02
autor: Aruś
A więc zalalem cewke zywicą poli...(cos tam), tzn zalalem tyko od strony kabli na plasko i troche od strony kabla WN do swiecy.
Ogolnie moto dalej strzela w wydech. jak odkrece na 6 obrotow srube od mieszanki to robi to rzadziej. W kazdym razie dalej stoje na swiatlach na wolnych obrotach a tu moto zgasnie jakby odcięto mu zaplon. I sie dlugo nakrece za nim znow zalapie.

POMOCY...
Moze to byc mimo wszystko ta cewka? Co dalej sprawdzic, bo elektryke juz nie dawno cala prułem i moze nie najlepiej ale połączyłem na nowo tam gdzie bylo nieciekawie. Wyrzuciłem czujnik stopki jak i wyeliminowalem czerwony guznik (start-stop)