Gacek pisze:Przyznam ze w swoim czasie miałem niezły dylemat czy dobrze postępuję zmieniając tłok na ...wossnera
zdjeciach ponizej porównanie orginał i nowy nabytek.Dzisiaj mogę powiedzieć jedynie że zrobine ok 20 kkm
http://yfrog.com/4wdscn1478tj
http://yfrog.com/7edscn1476rj
wossner jak widać mniej kanałów olejowych, mniejsza waga,zupełnie inna konstrukcja cięzko mi stwierdzic na ile lepiej chodzi po zmianie ta babka wymieniłem bo delikatnie przykapcała i myślałem ze jest zarżnieta niestety te typy tak mają

Mniejsza waga = trochę inne wyważenie układu korbowo – tłokowego.
W przypadku silnika Junaka zmiana wagi tłoka (ale tam zwykle szło w drugą stronę, ludziska zamiast oryginału wkładali tłoki od Fiata 125p lub Poloneza, które były z pewnych względów dużo cięższe) przekładało się na znaczny wzrost wibracji.
Tutaj jeśli wossner jest lżejszy wibracje powinny być jeszcze niższe niż przy oryginale – a więc plus.
Co do ilości kanałów olejowych - ja przed założeniem chyba nawierciłbym dodatkowe jak w oryginale. Jednak jeśli na przestrzeni 20kkm nic złego nie działo się, to widać że nie jest to potrzebne.
Kiedyś montując silnik Junaka pod 500ccm takie rzeźby robiłem z tłokiem od VW garbusa –a nawet dużo większe: nawiercenie kanałów olejowych do sworznia, zmiana kształtu górnej części tłoka.
Jak z żwawością motocykla po wymianie tłoka?
Kopcenie nie musi być spowodowane przez słabe pierścienie lub wytłuczony tłok. Równie dobrze może pojawić się z powodu nieszczelnych uszczelniaczy zaworowych, wybitych prowadnic zaworowych.
Kwestia w jakich okolicznościach to kopcenie pojawia się.
Jeśli kopci przy zejściu z obrotów to należy przyjrzeć się uszczelniaczom zaworowym, prowadnicom. Szczególnie jeśli kopcenie jest po dłuższym postoju, kiedy olej ma czas z głowicy dostać siędo komory spalania.
Jeżeli zaś kopci na wysokich obrotach, przy obciążeniu podczas wchodzenia na obroty to prawdopodobnie tłok/pierścienie winę ponoszą.